© 2023 by Sasha Blake. Proudly created with Wix.com

Waar ga je de racefiets

voor gebruiken?

Wil je lange tochten gaan maken?

Ga je fietsen in de bergen? Wil je

wedstrijden gaan fietsen? Gebruik je

de racefiets voor woon-werk-verkeer?

Vraag je van te voren goed af waar je

de racefiets voor wil gaan gebruiken

zodat de fiets die jij uiteindelijk koopt

aansluit bij jouw behoeften.

Wat voor soort racefiets ga je kopen

Een nieuwe fiets heeft natuurlijk de

absolute voorkeur, hier bij weet je

100% zeker dat jouw fiets rechtstreeks uit de fabriek komt. Je krijgt garantie op het frame en krijgt van de fietsenmaker vaak de eerste grote onderhoudsbeurt gratis. De prijs van een nieuwe fiets is echter wel wat hoger dan een tweedehandsfiets uiteraard.

Bepaal je budget

Ook niet onbelangrijk. Wat wil je uitgeven aan je fiets? Je hebt al een prima instapmodel onder +/- €750 maar je kunt het zo gek maken als je wilt, als je echt te veel geld hebt liggen kun je een fiets kopen waar de profs op fietsen, die kosten meer dan €15.000. Houd je budget altijd in het achterhoofd bij de keuzes die je maakt voor je fiets. Zorg er voor dat de kwaliteit van jouw fiets in verhouding blijft. Je kunt bijvoorbeeld een heel duur frame kiezen en er vervolgens een goedkope groep en wielen onder zetten. De kwaliteit van het frame valt dan in het niet bij de rest van de onderdelen.

Carbon of ander materiaal?

Een fiets van carbon is het lichtste materiaal. Hier heb je met name voordeel van als je in de heuvels of in de bergen wilt gaan fietsen. Het grootste voordeel van het materiaal is dat het zo licht is, er is een gouden stelregel die luidt ‘Hoe lichter je fiets, hoe duurder hij wordt’. Als je het idee hebt dat jouw meeste gewichtsbesparing te halen valt op je je eigen lichaam is het wellicht verstandig om te kiezen van een aluminium of stalen frame. Deze zijn wat zwaarden, maar zijn over het algemeen stabieler een een stuk duurzamer.

De maat van je nieuwe racefiets

Een juiste framemaat zorgt ervoor dat je lekker op de fiets zit en voorkomt blessures. De framemaat is gebaseerd op de binnenbeen, romp en armlengte.

Campagnolo, Shimano of SRAM?

Er zijn grofweg gezegd drie merken groepen. Een groep bestaat uit alle bewegende onderdelen van de racefiets, hiermee worden de ketting, derailleur, de rem en het volledige schakelsysteem mee bedoeld. Per merk heb je verschillende types en om het gemakkelijk te maken heb ik onderstaand overzicht gemaakt per merk.
Houd er wel rekening mee dat de meeste fietsenmakers over de hele wereld Shimano over het algemeen op voorraad hebben. Campagnolo is over het algemeen ook goed verkrijgbaar, maar als je kiest voor een SRAM groep denk er dan goed over na wat er gebeurd als je pech onderweg krijgt. SRAM onderdelen zijn 1-op-1 uitwisselbaar met Shimano, maar als je bewust kiest voor SRAM wil je natuurlijk het liefste originele onderdelen op je fiets.

Elektrisch schakelen?

Mocht je zeker willen weten dat je derailleur niet overschiet en dat je binnen 0.02 seconden in je juiste verzet staat dan is elektronisch schakelen wellicht is voor jou. Daarnaast moet je portemonnee goed gevuld zijn, want op dit moment is het alleen mogelijk in combinatie met de groepen uit het topsegement van Shimano en Campagnolo. Bij Shimano heet het Di2 en bij Campagnolo EPS. SRAM is bezig met het ontwikkelen van een groep waarbij je niet alleen elektronisch kunt schakelen, maar ook nog eens draadloos. Dit is nog even toekomstmuziek, maar er zullen in de komende jaren flink wat ontwikkelingen zijn op dit gebied.

De keuze van je wielen

De keuze van je wielen zijn net zo belangrijk als de keuze van je frame en de keuze van je groepenset. Een goede set wielen kan er echt voor zorgen dat je harder gaat fietsen. Dat komt er met name door dat goed (lees dure) wielen de kracht die je met je benen levert beter over kunnen brengen naar weerstand op de weg. Hierdoor kun je dus met dezelfde kracht harder fietsen. Dat heeft onder andere te maken met stijfheid en aerodynamica.

Een ander aspect dat invloed heeft zijn het aantal spaken in het wiel. Over het algemeen geldt; Hoe minder spaken hoe beter. Maar vergeet ook niet je gewicht in acht te nemen. Als je zwaarder bent heb je meer spaken nodig om je gewicht te verdelen over de verschillende spaken. Zij vangen namelijk de klappen op die jij geeft door over hobbels te rijden, de aller lichtste set wielen kopen als je bijna 100 kg weegt is dan ook niet aan te bevelen.

Welk type zadel past het beste bij jou?

Als je een verkeerd zadel op je fiets zet zou het kunnen zijn dat de zenuwen en pezen rondom de zitbotten worden overbelast. Hierdoor kunnen ze afknellen en dat veroorzaakt zadelpijn. Ook de stand van het zadel is belangrijk, zodat je precies op de twee zitbotten zit, de druk zit hierdoor op de juiste plek. Met een goed zadel fietst u gegarandeerd zonder zadelpijn. Hoe lang de rit ook duurt! Welk zadel je nodig hebt heeft andere andere te maken met de afstand tussen de twee zitbeenderen. Dat zijn de twee onderste botten van het bekken. Bij jouw fietsenmaker kun je een zadelmeting doen waarmee dit duidelijk naar voren komt. Het is altijd maatwerk, dus sla het advies niet in de wind jouw fietsenmaker kan je namelijk een goed advies geven over welk zadel het beste bij jou past.

Fietscomputer.

Het leuke van fietsen en wielrennen is dat je zelf verantwoordelijk bent voor je prestaties en er dus ook zelf voor kunt zorgen dat je beter wordt. Je bent zoals bij een teamsport afhankelijk van de prestaties van anderen. Met een goede fietscomputer kun je je voortgang perfect bijhouden. Je kunt kiezen voor een fietscomputer zonder GPS of een fietscomputer mét GPS. Het voordeel van een fietscomputer met GPS is dat je de bestanden die je opneemt kunt uploaden naar sites zoals Strava waar je jouw voortgang nog beter kunt bekijken. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, met hartslagmeters, trapfrequentiemeters en eventueel zelfs wattagemeters kan een echte datafreak zijn hart ophalen.

Vergeet geen helm te kopen

Zonder helm ben je zo ongeveer de grootste sukkel van het hele land. Wees dus niet zo dom om zonder helm te fietsen. Als je nog geen helm hebt, koop er dan direct eentje.

Het belang van kleur

Met de kleur van je racefiets kun je een heleboel uitstralen. Ga je voor chique mat zwart, fluoriserend geel, wit (moeilijk schoon te houden)? Past de kleur van de fiets bij je wielerkleding? Kortom genoeg dingen om rekening mee te houden als je de kleur van je fiets wilt uitzoeken.

Kies je pedalen

Racefiets pedalen met plaatjes zijn inmiddels niet meer weg te denken in de huidige wielerwereld. Zag je in het verleden nog wel eens een verdwaalde fietser met toeclips, tegenwoordig is er voor iedere fietser en ieder gebruik een pedaal te bedenken. De twee populairste kliksystemen voor racefiets-pedalen zijn Look en SPD SL. Deze twee klikpedalen ontlopen elkaar niet veel en het maakt dan ook weinig uit welke je kiest in mijn ogen. Wel kun je kiezen in tussen verschillende schoenplaatjes met meer of minder grip, zodat je tijdens de koffiestop niet uitglijdt op weg naar de bar.

Zorg dat je er goed uit ziet!

Nu heb je een fantastisch mooie fiets gekocht. Zorg er dan voor dat je er zelf ook een beetje gesoigneerd uit ziet door een mooie wieleroutfit te scoren.

Vergeet je onderhoudsset niet!

Nu je je nieuwe fiets in je eigen schuur hebt staan ga je er natuurlijk meteen veel kilometers mee maken. Maar zorg er wel voor dat je je nieuwe liefde goed onderhoud. Vergeet dus niet om een reinigingsset en een onderhoudsset voor je ketting aan te schaffen.